Elämää ja eläimiä...tervetuloa ♥

maanantai 8. heinäkuuta 2013

♥ Väännetään rautalangasta ♥

Eilen illalla tuli tehtyä käpykranssi, en ole koskaan aikaisemmin kävyistä kranssia tehnyt. Kranssin teko tuntui niin helpolta, vähän rautalankaa käpyjen päähän ja kiinni kranssiin. Minulla oli niin kuivia käpyjä, kun "sidoin" rautalankaa käpyjen kantoihin, niin nehän irtosivat kävyistä irti. Varmaankin puolet kävyistä oli lopulta kannattomia. Kranssin olen joskus aikoinaan tehnyt risuista. Aluksi sidoin n.12cm rautalangan pätkiä käpyjen kantoihin kiinni ja otin aina kaksi käpyä ja kiinnitin rautalangat yhteen siten, että kävyt olivat vierekkäin ja sitten vain käpyjen rautalanka pujotettiin kranssiin kiinni. Samaa toistettiin, kunnes kierros oli valmis. Lopulta voi lisätä yksittäisiä käpyjä, jos johonkin kohtaan jäi tyhjää tilaa.


 Käpypallon tein myös pitkästä aikaa, olen tehnyt niitä joskus kymmenen vuotta sitten. En muistanut lainkaan miten niitä tehtiin, eihän siitä nyt kovin pallomainen tullut. Sormenpäät olivat illalla kamalan näköiset ja arat,  johtunee rautalangalla vääntämisestä ja vähän väliähän se rautalangan pää pökkäili sormeen. Olihan minulla pihditkin, joista olisi ollut myös apua muuhunkin kuin rautalangan leikkaamiseen. 

Tänään siivoilin kaappeja ja vastaani tuli minun mummoni tekemiä pitsiliinoja sekä pyyhkeitä, joihin hän aina teki kauniit pitsireunat. Mummoni oli kova tekemään käsitöitä, aina oli tekeillä villasukkia.
Näitä kauniita pyyhkeitä joissa on ihana pitsirimpsu, ei malta edes käyttää ♥




Tämän pajuvirityksen olen tehnyt joskus kauan sitten, se ajaa ulkona ruukussa kukan virkaa...


Miten sinun päiväsi on sujunut ?




1 kommentti:

  1. On kyllä kivan näköinen tuo käpykranssi
    Pitsin virkkaus on hieno taito arvostan sitä.Tuossa kuvassakin oli liina ja on tosi ohkasesta langasta mutta tulos on sitä hienompi.Tavaroita siirrelty pois ikkunan edestä kun remonttimiehet tulee keskiviikkona-.Ritva.

    VastaaPoista